#1 “Ondanks dat ik wist dat ik een ondernemend-type was, had ik nooit de droom om een eigen bedrijf te beginnen.”

#1 “Ondanks dat ik wist dat ik een ondernemend-type was, had ik nooit de droom om een eigen bedrijf te beginnen.”

YES. Mijn eerste blog is live. Totaal iets nieuws. Geen foto’s, maar letters. Geen ervaring met schrijven, maar ik ga mijn best doen het zo luchtig mogelijk te houden. Ik ben in ieder geval razend enthousiast om via deze weg de reis die ik maak met Campaign Store. te delen. Even in één ademzucht: Campaign Store. is het nieuwste en meest saucy campagnebureau van de wereld. Het doel van deze blogs? Mezelf blijven motiveren, maar ook andere ondernemers (en overige geïnteresseerden) inspireren aan de hand van de dingen die ik meemaak als ondernemer. Om te beginnen wil ik graag even terugblikken naar september 2017.

Na een fantastische zomervakantie begon ik begin september 2017 aan de minor ondernemerschap. De minor was onderdeel van het derde jaar van mijn studie (HBO) Tourism Management, die ik afgelopen zomer met succes heb afgerond. Het doel van de vijf maanden durende minor was het ontwikkelen van een realistisch businessplan. Ik weet nog goed dat ons op de introductiedag verteld werd dat het werken in tweetallen sterk werd aangeraden in verband met de tijdsplanning die was toegewezen aan de minor. Ik, zo eigenwijs als ik ben, besloot meteen om mijn bedrijfsplan alleen te schrijven en mezelf van deze regel uit te zonderen. Om eerlijk te zijn wilde ik geen seconde te maken hebben met de lakse medestudenten, vooral niet tijdens deze minor. Slimme zet? Geen idee. Ik stond op dat moment in ieder geval 100% achter mijn beslissing. Stap 1 was gezet. Ondernemen is het durven nemen van risico’s.

Nog één fase terug. Vanaf de start van mijn studie besloot ik om mijn camera niet alleen meer voor vakantiekiekjes te gebruiken. Met mijn spaargeld kocht ik ergens in 2014 mijn eerste spiegelreflexcamera. Een Nikon D3100, keurig instap-model, die ik had voorzien van een 50mm 1.4 portretlensje. Leuk voor vakanties, maar wat moest ik ermee buiten deze periodes om? Eigenlijk was ik best geïnteresseerd om modellen te schieten van goed aangeschreven bureaus hier in Nederland. Ik stond namelijk zelf ook sinds kort als model voor de camera. Zouden agencies positief op mij reageren? Geen idee. Ik besloot in het rond te bellen en zoveel mogelijk shoot-afspraken te maken. Dit was voor mij een gevalletje: fake it till you make it. Uiteindelijk waren agencies enorm enthousiast na het zien van mijn geschoten foto’s. Dat gaf toch wel een kick als jochie van 17.

Ondanks dat ik wist dat ik een ondernemend-type was, had ik nooit de droom om een eigen bedrijf te beginnen. Vele shoots en editorials verder, kreeg ik steeds vaker de vraag of ik meer dan alleen foto’s kon leveren. Ken je nog een knappe kop? Een fashionista? Een visagist die de finishing touch kan leveren aan mijn project? De vraag die was er. Dus ik leverde. Eigenlijk is deze toenemende vraag van klanten de basis van het Campaign Store. concept geworden. Ik weet dat er vraag naar is, dus ik weet dat mijn concept een gat in de markt gaat opvullen. Dit was het verhaal dat ik vertelde als klasgenoten en docenten vroegen naar de achterliggende motivatie van mijn concept. Eigenlijk is het een combinatie van passie en vraag. Als ik andere studenten hun ideeën hoorden pitchen, klonken de concepten in mijn ogen relatief vaak onrealistisch en miste er regelmatig een stukje passie en motivatie in het verhaal. Zonde! Want met de volle 110% motivatie wordt ondernemen een stuk leuker. Jullie kennen vast die cliché uitspraak: als je van je hobby je werk maakt, hoef je nooit een dag te werken. Een beetje dit dus.

Hallo Campaign Store. Na vijf maanden lang (gast)colleges, brainstormsessies en één op één gesprekken met mede-ondernemers en mijn salescoach (ja, die had ik ook nog) was mijn businessplan tot in de kleinste details uitgewerkt. Naast het bouwen van een catchy website, kon ik beginnen met het interessantste deel van de reis: SALES. Mega spannend. Maar ook mega belangrijk. Meer over mijn eerste sales ervaringen lezen jullie in een latere blog. Cheers!